Blomkålsmos – LCHF udgave af kartoffelmos

Det kan være virkelig svært, at erstatte nogle af de gode gamle klassiske retter med andre ting. Men jeg tør godt påstå, at kartoffelmosen er vældig nem at erstatte, og så endda med noget der faktisk smager endnu bedre. Det er dog ikke en diskussion jeg ønsker at tage med en person af "ældre dato".

Men, i hvert fald... hvis du savner din kartoffelmos, så frygt ej. Prøv den her lækre, bløde, skønne blomkålsmos og glæd dig over at retter som fx. brændende kærlighed nemt kan indgå i en LCHF-kost.

 

Blomkålsmos

 

opskrift

blomkålsmos

4-6 personer

 

2 blomkål

100 g smør

150 g philadelphia

salt

 

sådan

Del blomkålen i små buketter (eller skær den ud i mindre stykker). Kog blomkålen mør i saltet vand i ca. 10 minutter.
Når kålen er mør, hældes vandet fra, og kålen presses grundigt for overskydende væske. Jeg bruger en gammeldags kartoffelpresser fra IKEA, men det kan også klares ved, at blomkålen hældes i et dørslag, og der pressen en anden skål ned over.

Når blomkålen er presset, hældes det tilbage i gryden (eller en anden skål).Tilsæt smør og philadelphia og blend det med en stavblender, til mosen er helt glat og lækker. Smag til med salt.

 

TIP: Hvis du gerne vil undgå madspild, så kan bladende fra blomkålen fint bruges også. Det tager lidt længere tid at få mosen glat, men det smager lige så skønt.

 

 

Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Del denne side med andre...