Gode fedtkilder

Det er på tide at glemme alt det du tror du ved om fedt!

Når man lever efter LCHF-principper, skal de kulhydrater man spiser holdes på et minimum og stamme primært fra grove grøntsager. Yderligere skal kosten tilføres en del mere fedt, end hvis man lever efter sundhedsstyrelsens anbefalinger. Faktisk skal ca. 80% af den samlede energi, komme fra fedt, 15% fra protein og de sidste 5% fra kulhydrater. Derfor er det ikke ligegyldigt hvilke fedtstoffer man vælger at bruge.

 

Gode fedtkilder

 

Mættet fedt

Findes i rødt kød, smør (rigtig smør), ghee, svinefedt, piskefløde, æg og kokosolie

 

Enkeltumættet fedt

Findes i Olivenolie, oliven, avocado, avocadoolie, og macadamianøddeolie.

 

Naturlige transfedtsyrer

Findes i kød fra drøvtyggere (f.eks. kalv, okse og lam) samt i fedt fra mejeriprodukter (mælk, ost, smør). 

 

Naturlige flerumættede fedtsyrer (rige på Omega-3)

Findes i fisk, fiskeolie, hørfrø og chiafrø.

 

Mættet fedt er rigtig godt i forbindelse med madlavning, hvor olierne ofte vil opnå høje temperaturer i forbindelse med stegning og bagning. Det er varmestabile olie, der ikke ”ødelægges” af de høje temperaturer, hvorimod enkeltumættet fedt bør anvendes kolde, fx på salat.

VIGTIGT: Størstedelen af dit daglige indtag af fedt, bør stamme fra mættet og enkeltumættet fedt.

 

Dårlige fedtkilder

 

Industrielt fremstillet flerumættede fedtsyrer

Findes i vegetabilske olie og olier fra frø. Herunder majsolie, sesamolie, vindruekerneolie, solsikkeolie, jorndnøddeolie og rapsolie (rapsolie er den bedste af de dårlige, og kan bruges til fx fremstilling af mayonnaise).

 

Industrielt fremstillet transfedtsyrer

Findes i forarbejdet mad, fast food og margarine.

 

Det er altid en god idé, at kigge på indholdet af Omega-3 og Omega-6. Forholdet mellem disse to, skal helst være så tæt på 1:1 som overhovedet muligt. Det er tæt på umuligt, men det giver kun endnu bedre grund til, at være ekstra opmærksom.

Vi er gennem de sidste 50 år blevet næsten hjernevasket til at tro, at mættet fedt og kolesterol, er hovedårsagerne til hjertesygdomme og fedme. Derfor er det ikke underligt vi tror på det, og det kan være svært at skulle vende det hele på hovedet.

 

Hvis du har behov for lidt fakta om emnet, så vil jeg anbefale dig at se på nedenstående links

 

Livet er fedt – her får du sandheden om fedt

 

It was never saturated fat that was killing us. It’s been sugar all the time

Mættet fedt finder ikke vej til blodet

Udmelding om mættet fedt er alt for unuanceret

Mattat fett er helt ofarligt

The skinny on Fats

Mættet fedt – ven eller fjende af hjertet 

Alt fedtstof er ikke lige fedt 

Is saturated fat healthy

 

Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Del denne side med andre...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *