LCHF og vægttab

Et af de mest stillede spørgsmål inden for denne verden, omhandler LCHF og vægttab.

LCHF står for Low Carb High Fat.

Altså betyder det mad med et lavt indhold af kulhydrater og et højt indhold af fedt. På LCHF spiser man indtil man er mæt, man tæller ikke kalorier, og man behøver aldrig nogensinde gå sulten i seng. Og alt imens man fylder sin krop med sund lækker og velsmagende mad, rasler de overflødige kilo af kroppen – det lyder næsten for godt til at være sandt.

Men er det sundt med alt det fedt? Ja, det er rigtig sundt, hvis livsstilen forstås rigtigt.

Det er muligt at opnå et vægttab, selvom bacon, ost og fuldfed fløde, er en stor del af alle dine måltider, men det er klart at næringsværdien ikke er særlig høj.
Hvis det udelukkende er et vægttab du ønsker, handler det primært om at holde indtaget af kulhydrater på et minimum. Det selvfølgelig dit eget valg, hvordan du ønsker at leve, og jeg vil ikke gøre mig til dommer over din sundhed. Men er det ærligt talt ikke sjovere at være slank i et langt liv, frem for et kort? J

For mig handler LCHF primært om masser af grove grøntsager, gode sunde fedtkilder og noget protein. I starten kan det være svært at forestille sig hvordan den kost kan varieres, men jeg kan garantere dig for, at der næsten ingen grænser er. I øvrigt, så smager mad bare af meget mere, når det kan tilberedes med smør, fløde og ost.

 

Så… hvordan fungerer LCHF og vægttab egentlig?

Spis når du er sulten, stop med at spise når du ikke er sulten mere. Glem alt hvad du har lært om nøglehulsmærkninger, mættet og umættet fedt og fuldkorn, og hold dig langt væk fra industrifremstillede lightprodukter. Læs mere om, hvad du må spise her.

Der findes masser af gode videnskabelige årsager til, hvorfor LCHF og vægttab fungerer. Faktisk er kulhydratfattig kost, i Sverige, godkendt af socialstyrelsen til behandling af overvægt og type-2 diabetes. Når du undgår sukker og stivelsesrig mad, stabiliseres dit blodsukker og produktionen af det fedtlagrende hormon, insulin, falder.

 

I større mængder forhindrer hormonet fedtforbrænding og lagrer overskydende energi i fedtcellerne. Efter lidt tid medfører dette underskud af næringsstoffer i blodet, hvilket skaber sultfornemmelser og ”cravings”, hvorefter man spiser mere. Dermed starter processen igen – en ond cirkel og højere vægt. Et lavt indtag af kulhydrater giver derimod et lavere og mere stabilt blodsukker samt lavere insulinværdier. Dette øger frigivelse af fedt fra fedtvævene og øger fedtforbrændingen. Dermed vil mængden af kropsfedt blive lavere, især omkring maven hos mennesker med mavefedt.

 

Når man spiser få kulhydrater og gode fedtstoffer, bliver kroppen i stand til at leve af fedtlagrene, da frigivelsen af disse ikke hindres af høje insulinniveauer i blodet. Dette kan være årsagen til, at LCHF kost mætter længere og bedre end en kost med mange kulhydrater.

LCHF og vægttab er egentlig ganske enkelt. Det eneste du skal sørge for er, at undgå alle former for korn, sukker og anden stivelsesholdig kost. Sørg for at spise når du er sulten, og stoppe med at spise når du ikke er sulten mere (dvs. du skal ikke proppe dig til du ikke kan få en bid mere ned).
Fyld på med grøntsager og sunde rene fedtkilder. Et måltid skal gerne kunne holde dig mæt i 4-6 timer og mellemmåltider bør være unødvendige. Hvis ikke, så skal der mere rent fedt til!

 

Hvis et måltid holder dig mæt i mange timer, skal der ikke tilføjes mere fedt.

Det er lidt misforstået at LCHF kost handler om at spise smør direkte fra pakken. Fedtet er til for at holde dig mæt og holde dit blodsukker stabilt. Mere fedt end nødvendigt, kan bremse et ønske om vægttab, da kroppen skal forbrænde den energi den bliver tilført, inden den kan begynde at forbrænde af allerede eksisterende depoter.

Vær’ varsom med LCHF brød, kager og desserter, særligt i begyndelsen. Selvom det er ok, så får det alligevel ofte det samlede indtag af kulhydrater til at stikke lidt af. Ligeledes skal du have de kritiske briller på, når du søger opskrifter på nettet.

Selvom noget bliver kaldt for LCHF, så er det ikke sikkert det er rigtigt. Ofte kan man støde på opskrifter med blandt andet dadler og banan, og det vil sende dit blodsukker opad i raketfart. Hvis du er i tvivl om en fødevare, så kan det altid tjekkes på frida. Tilgængelige kulhydrater skal helst være under 5 – du kan læse mere om det her.

 

 

Læs mere detaljeret om emnet hos Dietdoctor

Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Del denne side med andre...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *