LCHF overgangsbevær

Når man starter op på LCHF, betyder det som oftest, at man kommer fra en anden livsstil der har inkluderet et noget større indhold af sukker. Det er ikke kun raffineret sukker fra slik og kage der menes.

Frugt er også fyldt med sukker, og selvom det indeholder gode vitaminer, så ændrer det ikke på det faktum, at det påvirker vores blodsukker. Derfor er frugt, uanset øvrig næringsværdi, heller ikke en del af en LCHF livsstil og ligeledes nedbrydes de kulhydrater man indtager igennem korn og anden stivelse, også til glukose i kroppen. 

Når man, fra den ene dag til den anden, pludselig stopper med at indtage sukker og stivelse, kan man i starten godt opleve lidt ubehag og begynderproblemer, også kaldet LCHF overgangsbesvær. For de flestes vedkommende, er det ganske hurtigt overstået (en uges tid eller to), hvis bare man sørger for at holde ved. Det værste man kan gøre er, at fodre kroppen med det den skriger efter, nemlig sukker og stivelse. Det vil kun udsætte ubehaget yderligere.

Nogle har det bedst med at lave en stille og glidende overgang til LCHF for at mindske ubehaget, men personligt foretrækker jeg at tage en "kold tyrker". De lidt mindre dejlige gener er hurtigt overstået, og man vil opleve lynhurtige resultater både i forhold til et evt. ønske om vægttab, bedre nattesøvn og generelt velvære. Hurtige resultater er motiverende!

 

Nogle af de mest normale symptomer, de første dage er

 

• Hovedpine
• kvalme
• Træthed
• Svimmelhed
• Irritabilitet

 

Når kroppen begynder at tilpasse sig og når fedtforbrændingen øges, vil disse symptomer forsvinde igen.
For at afhjælpe ubehaget en smule, er det en rigtig god idé, at indtage mere salt og rigeligt med vand i den første tid. Det kan gøres med saltshots (lidt salt opløst i vand) eller evt. med helt almindelig bouillon (uden sukker selvfølgelig) opløst i kogende vand. Det lyder måske ikke så lækkert, men det har en virkelig god effekt, særligt på hovedpine og kvalme.

Almindelig dansk kost med kulhydrater, binder en del væske i kroppen. Når man pludselig stopper med at indtage de store mængder kulhydrater (husk på du stadigvæk får kulhydrater gennem dine grove grøntsager), taber man den overskudsvæske der er i kroppen, via nyrerne. Derfor er ovenstående råd, super effektive. 

Husk på, at det aldrig er en god idé at give efter, når kroppen opfører sig tåbeligt. Den har ikke brug for at få fyldt sukker på, men den vil, som en gammel junkie, forsøge at overbevise dig om det modsatte. Sørg i stedet for at spise dig ordentlig mæt i alle de gode ting, og sørg for at få godt med rent fedt (olie, smør og mayonnaise fx.) til dine måltider. På den måde kan du vinde over kroppens plageri, og inden længe er det dig der har den fulde kontrol.

 

 

Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Del denne side med andre...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *