Veggie sorbét m. rabarber-swirl

Veggie sorbét m. rabarber-swirl

Jeg fik en idé den anden dag, en idé til en super sund smoothie/sorbet, som skulle bestå primært af grøntsager. Jeg må indrømme, at jeg ikke helt selv troede på det, for det lyder egentlig ikke særlig behageligt, men sikken en overraskelse. Den her syndige veggie sorbét, smager af alt andet end grøntsager, og jeg vil påstå at den med lethed kan afhjælpe enhver trang til is på en varm sommerdag.

Opskriften kræver en smule forberedelse, men det er altså ikke så svært, og når først det er gjort, så ligger ingredienserne allerede klar i fryseren, til næste gang 🙂

 

 

kokosmælk  veggie smoothie

 

opskrift

veggie smoothie m. rabarber-swirl

2 portioner

 

1 stor håndfuld zucchini - dampet og frosset

1 stor håndfuld blomkål - dampet og frosset

1 spsk sukrin gold

Evt. vaniljepulver/essens

4 spsk rabarbergrød (alternativt en håndfuld frosne bær)

 

Vælg mellem enten

• 2-3 spsk kokosmælk (den fede del) som vil give smag af kokos og gøre opskriften vegansk

• 2-3 spsk græsk yoghurt 10% eller creme fraiche 18% (giver en neutral smag)

 

 

sådan

Grøntsagerne hældes i et blenderglas (jeg bruger min bamix håndmixer m. multifunktionsblad) sammen med kokosmælk og sukrin. Blend det hele godt sammen, til det har konsistens næsten som en sorbét. Smag til med sukrin, kokosmælk og evt. vanilje. Servér din veggie smoothie i et glas, sammen med rabarbergrøden., og spise den mens den er iskold.

forberedelse af ingredienser

Det er svært at angive mængder i denne opskrift, men jeg vil anbefale at du forbereder rigeligt, så du har i fryseren fremover. Zucchini skrælles og skæres i tykke skiver, blomkålen deles i grove buketter, og det hele dampes i ca. 10-15 minutter. Lad grøntsagerne køle helt af, skær det ud i mindre stykker, og frys det ned hver for sig i fryseposer.

Bruger du kokosmælk, stilles denne i køleskab, så du er sikker på, at den har delt sig når du skal bruge den. Jeg brugte en økologisk fra Coop, og var overrasket over at hele dåsen var den fede del. Så lille tip herfra.

Rabarbergrøden er kogt af ca. 500 g rabarber, 1 dl. vand, ca. 6 spsk sukrin gold og en smule vaniljepulver. Grøden kan smages til  præcis efter behov, og koges blot til den har den rette konsistens.

 

TIP: I stedet for rabarbergrød, kan der også bruges en håndfuld frosne hindbær (som på billedet ovenfor), blåbær, jordbær eller lignende. Det kan også blandes med let pisket flødeskum, og fryses ned som is.
En udgave med peanutbutter og kakao er heller ikke dårligt. Prøv dig frem...

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Del denne side med andre...


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *